ورزش تای – چی برای کنترل دیابت

تغذیه و ورزش کلیدهای کنترل دیابت نوع 2 هستند. دکتر paul lam متخصص تای چی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می گوید: افراد مبتلا به دیابت که بطور منظم ورزش می کنند کنترل بهتری بر قند خون خود دارند و کمتر به عوارضی نظیر عوارض قلبی و سکته مبتلا می شوند.

همکاری دکتر lam با سایر متخصصین در رشته ی تای – چی و پزشکی به ابداع روش جدیدی در تای چی برای بیماران دیابتی منجر شده است. تای چی یک سری حرکات آرام و آهسته است که شامل عوامل yang , sun می باشد که دو استایل از تای چی هستند. استایل sun به بهبود انرژی داخلی بدن کمک می کند و برای یادگیری بسیار ساده وایمن است. استایل yang دارای حرکات فیزیکی بیشتری است و میزان فعالیت بدنی در آن بالاتر است. دکتر lam در سراسر جهان کارگاههای آموزشی برای اساتید تای چی به منظور آموزش افراد دیابتی برگزار نموده است.

فواید تای چی

تای چی همراه با رعایت رژیم غذایی در حقیقت به کنترل دیابت کمک می کند. فواید تای چی بر سلامت افراد در زمینه های زیر تأثیر گذار است:

-         تأثیر بر ذهن

تای چی یک مدیتیشن متحرک است. فرد هر حرکت را از روی اراده انجام می دهد این بدان معنی است که فرد بروی تک تک حرکاتی که انجام می دهد تمرکز دارد که این موضوع سبب بهبود توجه وتمرکز کلی فرد بر روی همه ی موضوعات می گردد. تای چی همچنین به فرد می آموزد که چگونه حرکت های بزرگتر را به حرکت های ریزتر تقسیم کند، این موضوع به فرد کمک می کند که بتواند مسائل و مشکلات را حل کند. اما در تای چی زیبایی در طول سفر است نه در رسیدن به مقصد انتهایی.

-         افزایش انرژی بدن

تای چی را هنر رزمی علمی نیز می نامند. هنرجو می آموزد تا تمرکزبیشتری بر روی بدن داشته و حرکات را با فیزیک بدنی خود تطابق دهد. با تمرینات تای چی فواید زیر حاصل خواهد شد:

·        بهبود تعادل

·        افزایش قدرت

·        افزایش انعطاف پذیری

·        افزایش آگاهی از بدن

در تای چی جملاتی مانند نابرده رنج گنج میسر نمی شود، وجود ندارد. اگر دردی در بدنتان هنگام انجام حرکات احساس کردید نشانه ی این است که شما احتیاج به تنظیم وتطابق حرکات با شرایط فیزیک بدنی خود دارید. بسیاری از افراد دیابتی دارای مشکلات پا، ضعف بینایی وسایر علایمی هستند که می تواند بر روی تعادل ، تحرک و انعطاف پذیری بدنشان تأثیر گذارد. به همین علت ورزش تای چی بطور تخصصی برای این افراد مفید می باشد تای چی مجدداً حس تعادل را به این افراد باز می گرداند.

-         ایجاد تعادل روحی:

تای چی از سنت قدیمی Taoism با دو جنبه ی yin و yang منشاء می گیرد. هر حرکت رو به جلو با یک حرکت رو به عقب و هر حرکت به سمت بالا با یک حرکت به سمت پایین و هر حرکت سریع با یک حرکت آهسته همراه است. سمبل yang yin که یک سمبل بین المللی برای تای چی است به معنی وجود هارمونی و هماهنگی بدن و محیط پیرامون است. به همین دلیل است که بسیاری از افراد علاقه به انجام ورزش تای چی در فضای آزاد دارند.

 

-         کاهش استرس

طبیعت مدیتیتو تای چی با کاهش استرس سبب ایجاد احساس سلامت می شود از آن جایی استرس سبب افزایش قند و فشار خون می گردد کنترل استرس برای افراد دیابتی بسیار ضروری است.

-         کاهش وزن

تای چی به فرد نحوه ی ریلکسیشن را از طریق انجام حرکات تنفسی عمیق و آرام و نیز حرکات ورزشی ظریف آموزش می دهد. همچنین سبب بهبود گردش خون می گردد. تای چی با کاهش استرس و سوزاندن کالری بیشتر به فرد کمک می کند که از وزن اضافه ی خود بکاهد.

شرکت در کلاسهای تای چی برای بیماران دیابتی

برای شروع تای چی ، بهتر است در کلاسهای تای چی مبتدی یا کلاسهایی که برای افراد دیابتی است، ثبت نام کنید. بهتر است از مدیران کلاس تقاضا کنید که قبل از ثبت نام اصول پایه ی این ورزش را تماشا کنید یا در کلاسهای پایه شرکت کنید. اگر تصمیم گرفتید که در این کلاسها شرکت کنید مراتب زیر را دنبال کنید:

·        مربی کارآزموده ای را بیابید که به تای چی برای دیابت مسلط باشد، دارای تجربه ی آموزش تای چی به افراد دیابتی باشد و شما بتوانید در مورد وضعیت و محدودیت های خود با او صحبت کنید.

·        محل باشگاه نزدیک به محل زندگی یا کار شما باشد تا راحتتر بتوانید درآنجا حاضر شوید.

·        از نظر مالی با بودجه ی شما هماهنگی داشته باشد. برخی از مربیان اجازه می دهند که پول هر کلاس را به ترتیب بپردازید اما برخی معتقدند که شما از ابتدا باید در یک سری کامل از کلاسها ثبت نام کنید.

·        محیط ایمن و راحتی وجود داشته باشد. باید به خاطر داشته باشید که نور محیط کافی باشد کف مسطح و بدون هیچگونه مانعی باشد و دمای محیط مناسب باشد . آیینه های کف یا سقف کمک می کند که وضعیت صحیح حرکات و بدن خود را براحتی چک کنید.

قبل از شروع

مانند هر حرکت ورزشی، در هنگام ورزش تای چی مقدار قند خون افت می کند به همین علت مقداری میوه یا یک اسنک پنیر قبل از شروع باید مصرف شود. شما می توانید در حین تای چی آب بنوشید . لباسی که می پوشید باید راحت و نسبتاً گشاد باشد از کفش های پاشنه تخت که پاهایتان در آن راحت باشد، استفاده کنید.اگر در کلاس تای چی که مخصوص افراد دیابتی است، ثبت نام کرده اید در مورد علایم هیپوگلایسمی و اینکه برای درمان آن چه باید کرد با مربی صحبت کنید. بیاد داشته باشید قبل از تصمیم به شرکت در هر کلاس ورزشی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

ده توصیه برای شرکت در کلاس تای چی

1-    لباس گشاد و راحت بپوشید تا انجام حرکات روان امکان پذیر باشد.

2-    بیاد داشته باشید تنفس ایده آل، کشیدن هوا به داخل ششها از طریق بینی است.

3-    شانه های خود را به حالت ریلکس قرار دهید.

4-    زانوهای خود را شل نگه دارید و برای حفظ تعادل زانوها را اندکی خم کنید.

5-    هنگامیکه بیشتر وزنتان بر روی پای جلویی می باشد، سعی کنید زانو عقب تر از پنجه های پا باشد.

6-    قدم های کوچک و راحت بردارید ، پاهای خود را قبل از تغییر وضعیت بدن بروی زمین قرار دهید. این سبب می شود حرکات پا در تای چی با سایر ورزشها متفاوت باشد.

7-    زمانی که دستانتان را تا سینه یا بالاتر بالا می برید، آرنج خود را پایین تر از خط کمر نگه دارید . بالا بردن آرنج سبب سفت شدن شانه ها می شود.

8-    انگشتان خود را باز کرده و به سمت بیرون بکشید . شما این کشش را در کف دست خود حس خواهید کرد.

9-    به یاد داشته باشید که فشار و دردی حس نکنید .

10-  در خارج از کلاس حرکات و ژست های بدنی را تمرین کنید.

منبع: www. diabeticlivingonline.com